Stavanger lufthavn Sola er landets eldste flyplass og den 3. største i Norge med sine nesten 4,2 millioner passasjerer i 2016. Flyplassen er en stamlufthavn med internasjonal trafikk. Den har vokst seg stor på reiselystne Rogalendinger, men vel så viktig bygget seg opp og vært sentral i forhold til den utstakt oljevirksomheten på kontinentalsokkelen og de tilknyttede oljeselskaper som da etablerte seg i regionen, noe som har gjort at også mange andre internasjonale selskaper etablert seg der.
På samme måte som med Gardermoen Lufthavn, så er Stavanger Lufthavn Sola lagt til et område som det i forkant var militær virksomhet. Forløperen for flyvirksomheten i området var riktignok Sola Flyplass som ble åpnet av Kong Haaken VII 29. mai 1937. Men allerede fra 1939 ble det ved flyplassen besluttet å stasjonere militære flyavdelinger. I dag er Sea King redningskvadron, den 330. Skvadron, stasjonert på Sola Flystasjon.
Flyplassen var den 2. i Europa med fast dekke på rullebanen, da den ble bygget og var Norges første sivile flyplass. Det Norske Luftfartselskap (senere SAS ) og Braathen S-A-F-E startet faste flygninger etter krigen, sistnevnte hadde monopol på flere norske ruter, men også til det fjern Østen med Douglas DC-4 fly. Widerøe kom også bokstavlig talt på banen på slutten av 1980-tallet. Men innen det hadde oljeeventyret startet og etablering av helikoptertransport ut til kontinentalsokkelen var i full gang med Helikopter Service, senere kom Braathens Helikopter og Norsk Helikopter.
Stavanger Lufthavn Sola – Infrastruktur
Til Stavanger Lufthavn Sola går det ingen togforbindelse. Men flybussen kjører flere ganger i timen både til og fra Stavanger sentrum og til andre tettsteder og mindre byer i regionen. Det er kun 14 kilometer fra Stavanger sentrum til flyplassen og det er motorvei det meste av veien. Uten nevneverdig trafikk tar det ca. 15 minutter å kjøre strekningen med bil og 20-30 minutter med flybussen.