Gardermoen Oslo Lufthavn ligger i Ullensaker kommune i Akershus, ca 35 km Nord-øst for Oslo. Den første gangen den ble brukt som flyplass, er helt tilbake i 1912. Området tilhørte da Hæren og det var marineløytnant H.F. Dons som landet der første gang. Bare 2 år etter foretok Roald Amundsen sin første solotur med fly fra Gardemoen.
Flyvåpenet som i dag heter Luftforsvaret overtok området etter 2. verdenskrig og Gardermoen flystasjon ble en realitet. Like i nærheten lå Sør-Gardermoen leir. Da vedtaket om å gjøre Gardermoen til hovedflyplass ble fatte i 1993, ble det bygget en ny flystasjon til Luftforsvarets 335 skvadron (transportfly) ved hovedflyplassområdet. Forsvarets andre regimer som var etablert ved Gardermoen, ble flyttet til andre leirer.
Den 8. oktober 1998 ble Gardermoen offisielt åpnet som hovedflyplass og overtok for Fornebu Lufthavn. Med sine 25.7 millioner passasjerer (i 2016) Oslo Lufthavn Gardermoen den nest størst i Norden, en kort periode i 2013 og 2014 var den også den største i Scandinavia.

Infrastrukturen til og fra Oslo lufthavn Gardermoen

Oslo lufthavn Gardermoen

Oslo lufthavn Gardermoen

Oslo lufthavn Gardermoen er lett tilgjengelig med offentlig transport. Fra Oslo Sentralstasjon går det lokaltog, i tillegg til Flytoget som tar ca. 20. minutter. Flytoget har direkterute helt fra Drammen. Utover dette går det flybusser til og fra ulike destinasjoner sentral på Østlandet. Det er godt utbygde motorveier ut mot flyplassen, noe som gjør den lett tilgjengelig med bil, men det anbefales å beregne godt med tid i rushtidene. Det finnes mange Taxiselskaper som er stasjonert på flyplassen og fastpris til enkelte destinasjoner tilbys av noen selskaper.

«Nye Oslo lufthavn» Gardemoen

I de seneste årene har flyplassen blitt betydelig utbygget. I april 2016 var det åpning av første delen av «nye Oslo Lufthavn». Den siste delen av denne enorme utbyggingen skal være klar til åpning i slutten av april 2017. Den nye piren som bygges vil ha avgang både for innenlandsreisene i 1.etasje og utenlandsreisende i 2. etasje. Et helt nytt «veksel-gater» gjør det mulig å gå av og på de to ulike etasjene, noe som gjør det smidigere både for passasjerene og flyselskapene, da flyene ikke må taues mellom utenlands- og innenlandsterminalen. Shutle buss til og fra flyene blir redusert fra tidligere 14-15 % til 1-2%, og dermed betraktelig minimalisert. Det vil fortsatt være aktivitet på den gamle utenriksterminalen, den utvides nemlig også og vil være forbeholdt passasjerer og flytrafikk til og fra Non-Schengen land.
Ved siden av at det loves hurtige og smidigere innsjekking og ankomstløsninger, så utvides også Taxfree området og restaurant/shopping delen betydelig. Det er og blir enda mer å kunne bruke tiden på mellom flyavgangene og om du er ute i god tid. Her får du kjøpt rikelig med utvalg av hurtigmat eller ta det mer piano å hygge deg på en restaurant, kjøpe merkevarer, parfyme, gadges og ikke minst billig tobakk og alkohol, en mulighet de fleste på vei inn i Norge benytter seg av, pga de høye avgiftene på disse produktene i Norge.

«Nye Oslo lufthavn» Gardemoen vil når den er helt ferdig utbygd se både moderne og lovende ut. Og med det er Gardermoen på vei til å seile opp til å bli en av Nord-Europas mest moderne og effektive flyplasser.